Logistyka leków i suplementów w Polsce

Niniejszy artykuł pod tytułem Koronawirus – wszystko co musisz wiedzieć nie stanowi porady, ani nie jest materiałem edukacyjnym, a jedynie przedstawia wyłącznie opinię jego autora. Oznacza to, że wszystkie informacje, które u nas znajdziesz na temat Koronawirus – wszystko co musisz wiedzieć należy traktować jako forma rozrywkowa, a każdą decyzję podejmować wyłącznie samodzielnie w oparciu o właśne doświadczenie oraz rozsądek. Nie tylko nie zachęcamy, ale wręcz odradzamy wykorzystywanie znalezionych tutaj informacji w każdym celu i w każdej sferze życia prywatnego oraz zawodowego.

Rynek leków i suplementów jest bardzo dynamiczny i niełatwo się na nim utrzymać. Jak firmy farmaceutyczne walczą o klienta? Co można zrobić, by wyróżnić się na rynku? Zapraszamy do lektury!

Rynek leków i suplementów w Polsce – potęga reklamy

Rynek leków i suplementów jest bardzo dynamiczny w każdym kraju – niełatwo się na nim utrzymać i zaskarbić sobie zaufanie pacjenta na dłużej. Stąd też firmy farmaceutyczne i producenci preparatów wspomagających osoby, które aktywnie trenują, nie szczędzą środków przeznaczonych na promowanie marki. Przerywniki w telewizji, reklamy online w Internecie, bannery, zapowiedzi w radio i spoty z udziałem słynnych celebrytów… To tylko niektóre z pomysłów reklamowych, które można wcielić w życie!

Od 2020 roku zmieniają się zasady reklamowania suplementów. Dotychczas preparatom towarzyszył wizerunek lekarza, co wprowadzało w błąd konsumentów, sugerując, że suplementy dietowe to produkt leczniczy. Ponieważ suplementy to produkt spożywczy, który nie wykazuje działania leczniczego, a ma na celu jedynie uzupełniać stosowaną dietę, organizacje zrzeszające producentów suplementów wpadły na pomysł, by zmodyfikować zasady reklamowania takich preparatów.

W listopadzie tego roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podpisała samoregulację, stanowiącą o tym, że reklama suplementów w telewizji nie może:

  • łączyć się w jednym spocie reklamowym z reklamami produktów medycznych,
  • odnosić się do nazw nieistniejących chorób,
  • odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła,
  • przedstawiać wizerunku osób (fikcyjnych lub rzeczywistych), które mogą zostać odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych,
  • sugerować, że suplement może być stosowany zamiast produktu leczniczego, a jego przyjmowanie może zastąpić konsultację z przedstawicielem zawodu medycznego,
  • wprowadzać odbiorców w błąd (poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze suplementów),

Zgodnie z nowym rozporządzeniem reklamy suplementów diety w telewizji nie mogą być emitowane przed i po audycjach dla dzieci. Muszą także zawierać informację graficzną z ujednoliconym tekstem:  „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych”. Samoregulacja weszła w życie 1 grudnia 2019 roku, dotyczy ona wszystkich reklam suplementów diety, które będą emitowane od 1 stycznia 2020 roku.

W obliczu tych zmian na pewno konieczne będzie zmodyfikowanie kampanii reklamowych i zastosowanie nowych sposobów na to, by skutecznie reklamować i sprzedawać suplementy diety. Na szczęście producenci takich specyfików mają bardzo duże możliwości marketingowe. Produkty farmaceutyczne, wyroby medyczne i suplementy dietowe można reklamować bowiem nawet poprzez… opakowanie produktowe.

Jak zbudować markę poprzez opakowania produktowe?

Spersonalizowane opakowania przeznaczone dla produktów kosmetycznych i farmaceutycznych to dobry sposób na to, by na długo zagościć w pamięci klientów. Własnoręcznie zaprojektowane pudełka to bardzo cenne narzędzie reklamowe, wykorzystywane w wielu branżach do budowania wizerunku marki. Stosuje się je także w branży suplementów żywnościowych.

Współczesny klient coraz częściej zwraca uwagę na szczegóły i detale związane z danym produktem. Ponieważ wiele zakupów robi się online, sprzedawca nie ma możliwości wpłynąć na decyzje zakupowe klienta. Ogromną wagę zaczęło więc odgrywać to, co pierwsze nam się rzuca w oczy, gdy odbieramy zamówienie, czyli opakowanie.

Podobne trendy można zauważyć w sklepach stacjonarnych. W momencie, gdy sięgamy po jakiś produkt na półce, to właśnie opakowanie wpływa na to, że wybieramy tę, a nie inną rzecz. Jak widać więc umiejętnie poprowadzona „pudełkowa” kampania reklamowa może pomóc wygrać w rywalizacji o konsumenta!

Jak się wyróżnić na rynku?

Samodzielnie zaprojektowane opakowanie to miejsce na niecodzienną reklamę przedsiębiorstwa i zapadająca w pamięć wizytówka firmy, także w branży suplementów dietowych! Na opakowanie produktowe można nanieść nadruki lub tłoczenia przedstawiające logotyp firmy, ciekawe hasła i teksty reklamowe oraz różnego rodzaju ilustracje i motywy graficzne.

Aby zachęcić klienta do zakupu danego produktu, można wyeksponować go w pudełku, między innymi poprzez elegancką poduszkę lub pomysłowo zaprojektowane wycięcia. Pudełko wcale nie musi mieć standardowego kształtu – jego fason i wymiary można spersonalizować tak, by dopasować go do produktu i wyróżnić się na rynku.

Wiedza na temat tego, jak zaprojektować pudełko, by spełniało ono swoje zadanie, nie jest jednak wystarczająca, by sprzedawać więcej. Należy jeszcze znaleźć zaufanego i profesjonalnego producenta opakowań, który zrealizuje taki projekt.

W Polsce produkcją detalicznych opakowań produktowych zajmuje się firma Packhelp.de. W ofercie Packhelp można znaleźć biznesowe pudełka fasonowe, pudełka z zatrzaskiem, opakowania produktowe z wieczkiem lub wysuwanym dnem, a także puzderka z okienkiem, przez które można wyeksponować produkt. Opakowania te można dowolnie spersonalizować, tak, by najlepiej oddawały ideologię firmy i były zgodne z jej strategią działania!