Strona główna Sport Jak wybrać odżywkę w zależności od sportu?

Jak wybrać odżywkę w zależności od sportu?

Autor: Mikołaj Smoląg
0 komentarze

Trenerzy i specjaliści zgodnie uważają, że zastosowanie odżywek sportowych w trakcie treningu to około 5 % sukcesu. Odżywki mają ogromny udział w naszych codziennych treningach, budują masę ciała, mięśnie oraz poprawiają wyniki. Istotne jest to przede wszystkim dla sportowców zawodowych, którzy chcą osiągnąć upragniony sukces. Najważniejsze jest jednak to, że zanim sięgniemy po odżywkę niezwykle ważny jest jej wybór. Musi on spełniać oczekiwania naszego organizmu, a przede wszystkim być dopasowany do rodzaju sportu, który uprawiamy.

Sporty siłowe, wytrzymałościowe czy lekkoatletyczne

Wybór odżywek sportowych warto zawęzić na samym początku do trzech głównych kategorii. Wyróżniamy:

  • sporty siłowe
  • sporty wytrzymałościowe
  • sporty siłowo-wytrzymałościowe

Musimy mieć na uwadze fakt, że suplementacja musi być dobrana do tego, jaką uprawiamy dyscyplinę sportu. W różnych dyscyplinach sportu mamy różne wymagania, co sprawia, że odżywki również muszą być odpowiednio dobrane. Doskonałym przykładem może być uprawianie piłki nożnej, w której pojawia się wysiłek beztlenowy. Mamy tutaj duże obciążenie, a jednocześnie musimy dbać o kondycję fizyczną. Inaczej wygląda na przykład trening kulturystyki, w którym stawia się na siłę oraz budowanie masy mięśniowej.

Główne rodzaje odżywek sportowych

Obecnie na rynku mamy bardzo dużą ilość różnorodnych odżywek sportowych. Najczęściej decydujemy się na:

  • odżywki białkowe
  • odżywki węglowodanowe
  • odżywki węglowodanowo białkowe
  • witaminy i minerały

Są to suplementy diety, które najczęściej włączamy do swojej diety, jeżeli żyjemy aktywnie i regularnie trenujemy jakiś rodzaj sportu. Organizm sportowca wymaga nienagannej sprawności, dlatego istotne jest zapotrzebowanie na witaminy z grupy B, które są odpowiedzialne za produkcję czerwonych krwinek, witaminę D oraz C. Dodatkowo warto sięgać po produkty, które są bogate w antyutleniacze.

Magnez i kreatyna

Bardzo ważną rolę w organizmie sportowca pełni także magnez. Dzieje się tak, dlatego, że sprzyja on zniwelowaniu zmęczenia zarówno fizycznego, jak i psychicznego, a co za tym idzie, potrafi doskonale uspokoić cały nasz organizm. Warto wspomnieć, że magnez zapobiega również występowaniu niekontrolowanych skurczów mięśni, które mogą być spowodowane intensywnym wysiłkiem fizycznym.

Godnym poleceniem suplementem diety, dla każdego sportowca jest także kreatyna. Nazwać ją można odżywką, która pozytywnie wpływa na energię w naszym ciele, niweluje zmęczenie, a także sprzyja budowaniu beztłuszczowej masy ciała.

Jeżeli trenujemy sporty siłowe, w których dużą rolę odgrywa kształtowanie sylwetki warto również zaopatrzyć się w jabłczan kreatyny. Ma on doskonały wpływ na cale nasze ciało. Z całą pewnością warto także rozważyć suplementację beta – alaniną, multiwitaminą oraz witaminami z grupy B. odpowiednio dobrane suplementy diety pozytywnie wpłyną na nasze treningi i całe nasze ciało.

You may also like